Genshiken försvinner snart!

Om den här tråden...
Den här forumtråden skapades av Klibbnisse den 1 januari, 2018 kl. 13:20, vilket var för ungefär 5 år sedan. Sedan dess har 4 inlägg skrivits av 1 olika medlemmar.
Vi har deltagit i den här tråden
Svara
Forum » Allmänt » Genshiken försvinner snart!

Jag förmodar att ingen hinner läsa detta innan jag lägger ner Genshiken på riktigt, förmodligen i sommar eller när jag annars får tid till det.

Saken är den att jag inte utvecklat Genshiken på snart sju år. Eller snarare, jag har inte publicerat någon uppdatering av sajten. Efter senaste uppdateringen 2011 började jag konvertera sidan från ASP till PHP och bytte hela databasens uppbyggnad till ett, än idag, väldigt finurligt system där vem som helst fritt kunde ändra vad man ville.

Men hur finurligt det där systemet än var så fick jag fokus på annat. Studier på högskola varvades med arbete och fritid. Dessutom var den svenska animesfären på Internet, från min synpunkt, ganska död. Framförallt gällande databaser.

Även om Genshiken erbjöd, och fortfarande erbjuder några få saker andra databaser saknar så är det ändå alltid smidigare att gå till sajter med mer information. Vår databas har aldrig riktigt varit tillräcklig. Den nya versionen av sidan skulle lösa detta med mer automatiserade verktyg, och innan jag helt slutade jobba med sajten så var faktiskt många av dessa verktyg helt fungerande.

I vilket fall som helst så är det idag nyårsdagen 2018. Jag planerade att lägga ner Genshiken helt och hållet förra sommaren vilket formellt skulle varit Genshikens 10-årsjubileum.

Ganska otroligt ändå när man tänker sig att Genshiken hängt med så pass länge, och att stora delar av koden som skrevs då fortfarande används.

Med detta sagt vill jag säga tack till alla er som besökt sidan genom åren, och till de eventuella personer som råkar komma förbi forumet fram till den dagen det försvinner.

Ett speciellt tack till Soleher som var med här sedan starten. Även till Avathar, Sceleris och Meatrose från Anime.se som erbjöd servrar och fyllde databasen trots vårt ganska bökiga system. Dessutom tack till de användare som började använda Genshiken men som inte kom hit från Anime.se, ni som varken jag eller någon annan på sidan kände sedan tidigare.

Genshiken raderas i sommar, troligtvis. Tills dess ligger allt uppe som vanligt utifall någon skulle ha vägarna förbi.

Synd och tråkigt! Kommer något finnas kvar på Genshiken.se?

Bra fråga. Jag vet inte riktigt vad jag lämnar kvar efter att jag lagt ner sidan. När jag började gå i tanken förra året tänkte jag helt enkelt bara skriva ett par rader om Genshikens historia och vad som hänt under alla åren, samt varför sidan till slut lagts ner.

Men vem vet, jag är fortfarande animeintresserad så det är inte omöjligt att jag kanske hittar på något annat animeprojekt i framtiden som återanvänder Genshiken-namnet.

Det har ju ändå svenska anor som sträcker sig mer än 12 år tillbaka! :D

(I övrigt, jag satte mig ner för att lista ut varför inga bilder laddades. Tog någon timme, men nu skall allt sånt fungera igen)

Bra jobbat! Tänker lägga ner sidan fixar den istället.
Låter som en bra iďé att ha en text om Genshikens historia och sånt, annars hoppas jag att man får se Genshiken.se i något annat projekt i framtiden! Kanske en fansida för Animen/Mangan?

« Föregående 1 Nästa » Svara