(0.38) Crunchyroll, rollsättningar och årtal!

Om den här tråden...
Den här forumtråden skapades av Klibbnisse den 12 januari, 2011 kl. 19:22, vilket var för ungefär 8 år sedan. Sedan dess har 7 inlägg skrivits av 1 olika medlemmar.
Vi har deltagit i den här tråden
Svara
Forum » Tips, idéer & buggrapport » (0.38) Crunchyroll, rollsättningar och årtal!

Bilderna har mystiskt försvunnit från den host jag använde, trist...

Senaste uppdateringen blev klar och laddades upp för omkring en timme sedan, exakt vad som gjorts går att läsa i versionshistoriken, här planerar jag bara att ta upp de största sakerna!

Man kan enkelt dela in 0.38 i tre delar:

Crunchyroll
Den största delen vilken medförde en del ändringar på animesidorna. Den kanske första man kommer märka av är en stor gul knapp under en series beskrivning vid animer som vi har Crunchyroll-ID på, och som finns tillgängliga i Sverige:

Vad kan då det här betyda? Jo, klicka på knappen (eller på Crunchyroll-fliken som nu ersatt "Länkar") så förflyttas du till en helt ny flik!

Genshiken hämtar automatiskt alla tillgängliga avsnitt av en anime, gratis såväl som premiumavsnitt vilka markeras med en guldstjärna, precis som på Crunchyroll. Klicka på ett avsnitt för att kolla på det, Crunchyrolls vanliga flash-spelare kommer öppnas i ett videofönster (precis som Genshikenvideo-, youtube-, niconico- och vimeo-länkar gör). Bara att luta sig tillbaka och kolla!

Varför är då det här en så stor grej? Man kan ju kolla på de här videoklippen på Crunchyrolls hemsida, undrar ju ni? Ja, jo... det är sant, det kan man. Att kunna kolla på Crunchyroll-videor direkt på Genshiken är mest en kul grej just nu, men möjligheterna är enorma! Kanske kan man göra så att när man kollat på ett avsnitt så kan man semi-automatiskt lägga till det i någon slags animelista? Man kan bygga roliga funktioner om och kring alltsammans, dessutom kanske man tycker att Genshiken är lättare att använda (jag gör det :D). För egen del sitter jag mer på Genshiken än jag gör på Crunchyroll, så serierna blir för mig mer lättillgängliga.

Nya avsnitt laddas automatiskt, jag förmodar att premium-medlemmar kan kolla på premiumavsnitt, jag är dock inte helt säker på vilka upplösningar spelaren klarar just nu, någon med premiumkonto får gärna ta reda på detta. Alla avsnitt skall vara tillgängliga att se i Sverige, alla andra filtreras bort.

Till följd av den nya Crunchyroll-fliken så har den gamla trotjänaren "Länkar" fått flytta på sig och de få länkar vi har finns i vänsterspalten på animesidorna. Fliken "Karaktärer" har dessutom bytt namn till "Rollista", vilket osökt för oss in på nästa ändring.

Rollsättningar
Det har lagts lite krut på karaktärerna nu... eller ja, inte karaktärerna i sig, utan deras relationer till serien de är med i. Egentligen kom den här funktionen med i förra uppdateringen, men jag hade helt glömt av den så den var bara halvfärdig i 0.37, nu är den åtminstone ganska klar.

Såhär ser en ny rollista ut! Ungefär som den gamla, med undantag för att vissa karaktärer har en liten rad under deras namn som anger vad för typ av roll de har: huvudroll, biroll eller statist/annat, de sistnämnda har inte någon textrad under namnet utan visas som vanligt. Karaktärerna listas nu efter hur viktiga de är, i samma ordning om nyss nämnd.

Det kan vara svårt att avgöra vad för typ en karaktär är. Vissa serier är lätta att märka ut, andra inte. Huvudrollerna är ofta ganska uppenbara. Dessa brukar vara två personer, ibland fler, sällan färre. De förekommer i princip i varenda avsnitt och är de tekniskt viktigaste karaktärerna i serien. Birollerna är svårare, här måste man fråga sig hur mycket fokus som läggs på karaktären i fråga och avgöra om denne är någorlunda viktig för seriens övergripande handling. Samtidigt måste den uppfylla en viss kvot av relation till huvudkaraktärerna, samt förekomma en hel del i serien. Övriga karaktärer som inte är speciellt viktiga listas längst ner i en salig röra.

Ni uppmärksamma människor ser också att bokstavskombinationen "pov" står bredvid Ryuuji i exemplet ovan. "POV" betyder "Point of View" och används för att ange ur vems synvinkel en historia berättas. Från början avsett för serier där en karaktär ofta berättar sina tankar högt för tittaren, men fungerar även att använda för att markera seriens "protoganist" när denne är i ständigt fokus. För vissa serier är detta superlätt att klicka i (läs: eroge), i andra kan man behöva tänka en del... och ibland går den inte att sätta ut alls.

Vilken typ av roll en karaktär har visas även i rollistorna på person- och karaktärssidorna.

Den tredje och sista delen i 0.38 är:

Årtal
Svårgissat? Sedan start har Genshiken räknat ut vilka årtal en anime sändes genom att ta datumet från det första avsnittet i första säsongen, samt datumet från det sista (angivna) avsnittet i den sista säsongen. Det är av den här anledningen som ni kan finna en hel del animer som har första och sista avsnittet inlagda, men inga avsnitt däremellan.

Hur som helst, på animesidorna listas sändningsdatum på ett flertal ställen, och för animer som inte har några avsnitt tillagda så har dessa fält bara lämnats tomma utan någon direkt förklaring, det har kunnat se ut som:

Sändning:

Helt tomt bakom. Nu har det fixats så att det står "Okänd" när detta händer, en enkel buggfix helt enkelt. Jag fixade även till detta problem för säsonger där man angivit att den har "0" avsnitt, så att det nu står okänt även där.

Går ni dessutom till animelistan så visas även en series årtal bredvid dess titel för att lättare hitta det man letar efter.

I exemplet ovan ser ni att de två första serierna har samma titel, eller ja... de borde ha det. Den andra animen i listan har (1996) som suffix just för att skilja OVAn och TV-versionen åt. Dessa är just nu inte jättenödvändiga (mer än i vissa administrativa program) då årtalen nu alltid visas med en ljusgrå text bakom.

Notera dock att det finns en hel del animer utan första- och sistaavsnitt, så vänta er animer där parenteserna bara innehåller "okänt".

Sådär! Det var 0.38! Hoppas att något är till nöjde för några av er, vill ni ha något roligt på sidan så skapa en ny tråd i det här forumet och beskriv vad du vill, kanske bakas den in i 0.39? :D

Oj oj oj du... tycker nästan synd om Cruchyroll det här är ju 100 gånger bekvämare än när man måste sitta och flippa mellan pages, bra gjort.

Sen kan jag meddela att premium avsnitt fukar men du kan bara se i SD upplösning vilket är synd men man är ju bara ett klick ifrån så det är inte så hemskt i alla fall.

Edit: kan ju passa på att slänga in ett förslag, det kanske borde finnas ett subforum för nyheter och announcements om nu inte du anser kommentar systemet är tillräckligt för detta, denna tråd skulle då förslagsvis ligga där, lite typ som Sweclockers

Off topic: lite små lustigt hur bra Genshiken är som websida och hur få användare den har =/ fast then again sverige är ett litet land och anime är en ganska liten nisch trots alt.

Hmm... skall se om jag kan få spelaren att via HQ/HD-varianter av klippen...

Visst hör den här tråden egentligen till nyhetssektionen på framsidan, funderar stort att kanske huvudsakligen köra versionsuppdateringar som nyheter... <.<

Jag testar lite grejer med CR-spelaren just nu så saker och ting kan skilja sig lite mot tidigare.

Ja nu funkar 480/720p, ingen aning om vilken som funkar men troligtvis 720p. (420 vs 720 ser ju näst intill lika dan ut på naruto hos CR)

Sen så buggar den loss det går inte att stänga spelaren samt att du kan starta flera videos samtidigt på samma sida vilket är lite oönskvärt om jag får säga det skälv.

Mjo, det där att öppna flera fönster samtidigt är en bugg som funnits ett tag, skall fixa det till nästa uppdatering som "låser" alla vanliga länkar tills fönstret stängts ordentligt.

Fönstret skall i och för sig gå att stänga såvida man inte råkat öppna flera stycken, eller är det problem att stänga fönstret när man öppnat det efter konstens alla regler?

Jag har gjort som såhär att spelaren ber om 720p-video som standard, jag har också ändrat lite andra parametrar och ser om det blir någon skillnad. Det går inte att klicka på videospelaren för att komma till CRs videosida, utan nu pausas videon istället, vad tror du är bäst? Funderar på att skapa ordentliga länkar till CR om man föredrar spelaren på deras sida.

Jag funderar också på att erbjuda valalternativ när det kommer till videokvalitén. SD, 480p och 720p-knappar.

Jo när man bara har öppnat ett fönster kan man stänga den precis som du sa.

Jag tror nog det är bäst att ha det som det är nu, att det pausas när man klickar. En länk som skickar iväg en till CR kan ju vara bra om man kan få den snyggt integrerad samma sak gäller uplösnings knapparna imo.

« Föregående 1 Nästa » Svara